Начало > Нуждаете се от съвет? > Как да изберете правилния вид и размер велосипед

Как да изберете правилния вид и размер велосипед

Искате ли да купите нов велосипед, но не сте сигурни как да изберете правилния размер и модел или аксесоари? Ние подготвихме подробно ръководство, което да ви помогне.

kolo

Съображения преди закупуването на велосипед

Преди да си купите велосипед, има няколко аспекта, които трябва да се вземат предвид. Първата стъпка е да изберете вида на велосипеда, който зависи от терена, върху който планирате да карате. От тази гледна точка няма универсален велосипед. Всеки велосипед е подходящ за различен вид терен и е важно да се обмисли бъдещата употреба на вашия велосипед внимателно. Избраният модел велосипед е съвкупност от качество, стил на каране, очакван пробег и преобладаващ терен, върху който планирате да карате.

Когато избирате велосипед, помислете за:

Изборът на грешен размер на рамката или неправилното регулиране на седалката може значително да намали Вашия комфорт по време на каране и да причини болки в гърба и други проблеми в дългосрочен план.

Какъв вид велосипед да изберете

Често колоездене по неравни терени
В този случай планинският велосипед е идеалният избор. Планинските велосипеди имат по-широки гуми и по-груба форма, което улеснява прилепването на колелата към хлъзгави повърхности и поддържане на равновесие на неравен терен. Можете да разделите планинските велосипеди на две категории - велосипеди с фиксирана рамка и велосипеди, които имат вилка и рамка с окачване. Благодарение на тези характеристики, потребителят може да педалира равномерно по нестабилния терен и да се справи с карането по трудните склонове. Някои модели велосипеди с окачване имат възможност за заключване както на предното, така и на задното окачване, което е предимство за колоездача, който иска да кара по неравни терени.

Колоездене в градски условия
Класически велосипед е напълно достатъчен за градски условия. Друга възможност е трекинг велосипед, оборудвани с калници, светлини, звънец или багажник.

Каране по дълги маршрути извън града
Шосейните велосипеди са перфектният избор в този случай. Шосейните велосипеди са проектирани с аеродинамична рамка, минимално съпротивление и префект на форсиране. Велосипедите имат необходимите компоненти и смяната на предавките става посредством смяна на скоростта. Те са най-леки в сравнение с всички останали велосипеди.

Комбинирано каране по неравни терени и шосейно каране
В този случай е удачен изборът между крос велосипеди и трекинг велосипеди. Крос велосипедите обединяват предимствата на шосейните и планинските велосипеди. Седалката е по-комфортна, колелата имат по-голям диаметър (28) и моделът на гумата е по-универсален за по-голяма скорост на повърхностите на асфалта. Ако планирате да карате по по-малко труден терен, този велосипед е оптимален избор за вас.

Други видове велосипеди
Сгъваеми веосипеди, E- велосипеди, BMX, детски велосипеди.

Как да изберете диаметър на колелото

Най-важното е да изберете точния вид и размер на вашия велосипед, като вземете предвит стил на каране, техниката, околната среда или терена и височината на потребителя. Нека да споменем, че няма единен универсален точен размер - всички имат своите предимства и недостатъци. Не можете да изберете размер при закупуване на крос и трекинг велосипеди, тези велосипеди имат размер 28 ", но планинските велосипеди  имат размери 26", 27,5 "и 29". Велосипедите за градско каране са с два размера 26 "и 28". При закупуване на детски велосипеди е важно да се вземе предвид ръст на детето.

Предимства на големите велосипеди:
Благодарение на големия диаметър на колелата, по-лесно се кара по неравни терени.
Колелата са по-бързи на дълги разстояния.
По-големият размер на гумите осигурява повече комфорт.
По-голяма стабилност.

Предимства на малките велосипеди

По-малки колелета - по-леко тегло, по-голямо ускорение.
По-лесно се управляват при натоварен трафик и завои.
Подходящи са за потребители с ръст под 165 см.
Карането е по-забавно.

Материал на рамката

Рамките са изработени от различни материали - алуминий, магнезий, скандий, въглерод, стомана и в редки случаи титан. Следната таблица предлага основна информация за свойствата на материалите:

Алуминий - Предимството на алуминиевите сплави е ниското тегло и твърдост. Техните недостатъци са ниската гъвкавост и по-висока цена в сравнение със стоманените рамки. Алуминиевите рамки са маркирани с алуминий (вероятно с обозначение 6061, 7005, 7020 и т.н.), allux, сплав, dural, easton, алутрон и др. Цената и теглото на тези рамки зависи от вида на алуминиевата сплав и от метода, използван за производството тях.

Въглерод - Въглеродният материал за рамки се прави, когато слоеве от въглеродни нишки и лепило се формоват под налягане във вакуум. Този метод дава възможност на производителя да добави материал, когато е необходимо, и да намали неговото количество, когато не е. Ето защо материалът е едновременно изключително издръжлив и лек. Методът е усъвършенстван и се ползва при производството на рамки за велосипеди.

Стомана (Hi-Ten) - Предимството на стоманените рамки е тяхната гъвкавост и ниска цена. Те обаче са доста тежки. За да се компенсира, се използват стоманени сплави, като Cr-Mo (подобрена стомана с добавен хром и молибден) или Columbus. Благодарение на издръжливостта на сплавите, тръбите могат да бъдат по-тънки и това прави рамката по-лека. Цената се повишава с качеството на използваната сплав. Най-често стоманата се използва за изработване на BMX рамки, за да се осигури здравина и устойчивост на удар.

Предимства на рамката

Алуминий

Въглерод

Стомана (Hi-Ten)

+ ниско тегло

+ стабилност

+ твърдост

+ твърдост

+ ниско тегло

+ гъвкавост

 

 

+ висококачествена стомана

kolo
 

Как да изберете точната големина рамка?

Размерът на рамката (височина) се определя като разстоянието между централната ос и края на тръбата на седалката. Размерът на рамката обикновено се определя в инчове (1 инч = 2.54 см). Размерът на рамката на велосипеда може леко да се различава, в зависимост от марката или типа рамка. При избора на рамка за велосипеди препоръчваме да се вземе предвид и дължината на краката на потребителя (трета таблица по-долу). Рамките за крос и трекинг велосипеди могат да бъдат с 1 - 2 инча по-високи.

Размер на рамката според височената на потребителя

Ръст на потребителя

Планински велосипеди (инчове)

Крос велосепиди (инчове)

Шосейни велосипеди (cm)

150 - 155 cm

15" - 16"

16"

50 - 52

155 - 160 cm

16"

16"

52

160 - 165 cm

16" - 17"

17"

52

165 - 170 cm

17" - 18"

17" - 18"

52 - 54

170 - 175 cm

18" - 19"

18" - 19"

54 - 56

175 - 180 cm

19" - 20"

19" - 20"

56 - 58

180 - 185 cm

20" - 21"

20" - 21"

58 - 60

185 - 190 cm

21" - 22"

21" - 22"

60

190 - 195 cm

22" - 23"

22" - 23"

62

195 +

23" +

24"

62 - 64


Размер на рамката според ръста на детето (юноша): 

Диаметър на колело

Възраст на дете

Ръст на дете (cm)

12"

2 - 4

90 - 110 cm

14"

3 - 5

95 - 115 cm

16"

4 - 7

100 - 125 cm

20"

6 - 9 (за BMX велосипеди също за по-големи деца, юноши и възрастни)

105 - 135 cm; за BMX велосипеди ръст до около 175 cm

24"

8 - 12

115 - 155 cm

26"

10 +

155 cm +


Размер на рамката според дължината на краката на потребителя:
Размерът на рамката се определя от дължината на тръбата на седалката и дължината на тръбата на седалката определя всички други размери на рамката. Този размер се нарича “център-център”. Общата препоръка за избор на рамка за планинско колоездене е да има 5 cm разстояние между хоризонталната тръба на рамката и слабините на потребителя. В таблицата по-долу ще намерите препоръчителните размери на рамката. Височината на потребителя е включена за илюстрация.

Ръст на потребителя

Дължина на крака

Размер на рамка

Спортен велосипед

Велосипед за градско каране

161 cm

72 cm

40 cm

15,7"

42 cm

16,5"

165 cm

75 cm

42 cm

16,5"

44 cm

17,3"

169 cm

79 cm

44 cm

17,3"

46 cm

18,1"

173 cm

82 cm

46 cm

18,1"

48 cm

18,9"

179 cm

87 cm

48 cm

18,9"

50 cm

19,7"

183 cm

89 cm

50 cm

19,7"

52 cm

20,5"

187 cm

92 cm

52 cm

20,5"

54 cm

21,3"

193 cm

96 cm

54 cm

21,3"

56 cm

22"

Комплект компоненти

Комплектът компоненти включва различни части за велосипеди. Това са спирачки, педали, превключване на предавките, седалки, манивела, дерайльори и т.н. Най-добре е да имате комплект компоненти, без да смесвате марки или нива. По принцип, колкото по-високо е качеството на компонентите, толкова по-висока е надеждността, регулируемостта, дълготрайността и цената. Най-евтините компоненти обикновено са направени от формовани метални плочи или пластмаса. По-съвременните компоненти са изработени предимно от скандий, титан и въглерод. Скъпите висококачествени компоненти също са с по-ниско тегло, което е особено изгодно за по-дълго каране.

Спирчки
Спирачките са основната функция за безопасност. Те обаче се различават по своята функция и ефективност:

V-спирачки / Челюстни спирачки - Тази система използва гумени подложки, контролирани от кабела, които се притискат към джантите на колелата. Предимствата на този тип спирачки са лесната поддръжка, ниската цена и цялостната простота на системата. От друга страна, недостатъкът е, че ефективността на спиране намалява при каране на мокри повърхности.

Педална спирачка - Това е вид барабанна спирачка, която реагира на обратното движение на манивелата. Поради ниската си цена, тя е подходяща предимно за градски или детски велосипеди, които обикновено не се използват за по-дълги пътувания. Недостатъците на спирачките са ниска ефективност и лошо охлаждане. Въпреки това, при нормални условия, тя ще продължи да действа много дълго време без необходимост от поддръжка и е устойчива на кал и вода, повреда на оста или дори на груба обработка.

Механични дискови спирачки - Тези спирачки използват спирачни накладки, за да оказват натиск върху диска, монтиран в центъра на колелото. В този случай силата на спирачните лостове се предава от кабела. Основното предимство на механичните дискови спирачки е тяхната висока ефективност на спиране. Недостатък е тяхната ниска чувствителност за различни нива на сила и податливост на повреди.

Хидравлични дискови спирачки - За разлика от механичните дискови спирачки, хидравличните спирачки използват налягане на спирачната течност. Основният резултат е висока ефективност (дори по-висока, отколкото при механични дискови спирачки) и интуитивно чувствителен контрол. Ето защо те се харесват на по-взискателните потребители, които често спират (т.е. при дълги спускания) или по-тежки велосипедисти (когато по-високият спирачен ефект компенсира по-голямата инерция на колелата). Недостатъците са отново податливостта към повреди, по-висока цена, риск от изтичане на спирачна течност и по-сложно обслужване.

Вилка
Вилките, особено тези с окачване, увеличават комфорта при каране. Те се различава по няколко параметъра, които трябва да се вземат предвид:

Материал - особеностите са същите, както при материалите за рамката.

Вилка повдигане - определя степента на гъвкавост на вилката.

без окачване - тези вилки се използват за шосейни и градски велосипеди, където се предполага, че карате на висококачествена павирана повърхност. Велосипедите без окачване са по-евтини велосипеди.
40-64 мм - идеална за градски, трекинг и крос байкове, които се използват най-вече на по-лек терен или при лошо качество на пътя (например, настилка, полски пътища, частично павирани горски пътища и др.
65-80 мм - идеална за планински и крос велосипеди, за каране по неравен планински терен (горски пътеки, пътеки през поле и др.)
81-100 мм - идеален за планина до по-неравен планински терен (горски пътеки, наличие на корени, груби камъни, умерено равни пътеки и др.)
повече от 100 мм - те се използват главно при велосипеди, които са подходящи за много тежък терен, особено за ендуро и фрирайд употреба.

Тип на окачването, заключване, регулиране на затихването - може да избирате от широка гама тежки пружинни вилки без възможност за заключване и регулиране, вилки изработени от лек дуралуминий, титан или композит с въздушна пружина, контрол на затихването, отскачане и заключване, когато пружинната вилка не пружинира - така нареченото блокиране - от кормилото. Това може да се показва в съкращения или етикети, които обикновено са след името на вилката. Затова ще ви покажем някои от тях:
LO - заключваща вилка ( някои производители използват термина за Speed Lockout, което означава, че няма нужда от инструменти) (LOCK OUT).
LOD - заключваща вилка с регулиране на окачването (управление на вилката) (LOCK OUT + DAMPING ADJUST).
ELD - вилка с електронно заключване с регулиране на окачването (управление на вилката) (ELECTRONICAL LOCK OUT + DAMPING ADJUST)
MLO - механично заключваща се вилка (управление на вилката) (MECHANICAL LOCK OUT)
HLO - хидравлично заключваща се вилка (управление на вилката) (HYDRAULIC LOCK OUT)
RL / RLO - дистанционно заключване на кормилото (не на вилката) (REMOTE LOCK OUT)
RLD - дистанционно заключване на кормилото (не на вилката) с регулиране на окачването (REMOTE LOCK OUT + DAMPING ADJUST)
TAD - регулируема височина и окачване (TRAVEL ADJUST + DAMPING ADJUST)
TR -  регулируема височина и дистанционно заключване на кормилото (не на вилката) (TRAVEL ADJUST + REMOTE LOCK OUT)
AIR -  въздушна вилка - твърдостта се регулира от налягането на въздуха във вилката и се настройва спрямо потребителя (AIR SPRING)
D - пружинна вилка - окачването се осигурява от пружина (COIL SPRING)

Ергономична позиция на седалката
Настройте седлото на правилната височина. Стъпете върху един от педалите и го поставете в най-долната му позиция. Трябва да можете да достигнете педала с петата си. Докато карате, върхът на крака трябва да бъде върху педала и кракът ви трябва да бъде леко сгънат в коляното, докато е в най-ниската позиция. При никакви обстоятелства бедрените кости не трябва да се движат от едната към другата страна. Вашето бедро трябва да бъде практически неподвижно. Наклонът на седалката се регулира в зависимост от нуждите на водача или типа на велосипеда. Хоризонталното положение е идеално за планински, кросови и пътни велосипеди.